Finsk jul VS min jul

Imorgon, 24.12 ska jag fira min första ordentliga finska jul. Är litet rädd, har aldrig ätit lutfisk förut men jag har hört att det är genomskinligt ? Hursomhelst så vet jag intens vilken tid på dygnet man ska öppna julklapparna. Litet skrämmande för att vara ärlig, tänk om jag frågar om jag får öppna mitt paket och alla skrattar och säger att jag ska vänta flera timmar?
Min jul, hemma alltså, har alltid firats 25e. Det finns inga julklappar under granen dagen före, men 25e när man vaknar och går in i vardagsrummet så blänker hela golvet och alla hörn,bord,hyllor,soffor av skinande stora och små paket. När man öppnat paketen far man tillbaka och sova (då vi oftast vaknar 6 på morgonen) och sen ett par timmar senare stiger man upp för att börja laga huset färdigt för middagsgästerna.

Med ett leende på ansiktet brukar min älskling säga: Tänk, våra barn kommer vara dom lyckligaste nånsin när
dom skryter i skolan om att dom firat 2 jular. <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0